Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kaktusak

Zvrtlo se to za první republiky.

První republika byla totiž zkorumpovaná podobně, jako ta dnešní. Idealizace první republiky je vůbec podivná, vždyť tento stát byl neúspěšný snad ve všech ohledech.

Socialistickou tezí rozhodně není, že „všechno je všech“, tedy také „nic není nikoho“, ani "spoléhání se na stát". Naopak, každý by měl mít možnost živit se sám svou prací. Heslo „kdo nekrade, okrádá rodinu“ je běžné pouze v určitých vrstvách, v podstatě to bylo heslo třetího odboje.

Především se to ale zvrtlo po listopadu 89. Zákony přestaly být vymáhány, najednou se nevyplácela poctivá práce, zato se začala vyplácet krádež, lež a podvod.

+1/0
17.5.2012 22:49

škovras

Mám dojem,

že se mýlíte. Už M.R. Štefánik psal T.G.Masarykovi v roce 1919 (kdeže byli komunisti :-P), že Češi jsou národ lenochů, kteří spoléhají na stát, na někoho "tam nahoře".  Nesvádějme všechno na komouše, jaký kdo je, to je v člověku. A my máme, bohužel, některé vlastnosti hluboce zakořeněné. Jen je pro nás nepřijatelné si to přiznat, tak se pořád omlouváme tím, že nás pokazili komunisti. Jsou lidé, kteří kradli a kradou za každého režimu, a pak jsou poctivci, které by ani nenapadlo sáhnout na cokoli cizího.

+1/0
17.5.2012 12:01

Punikator

Re: Mám dojem,

Vidíte, tak možná jsou kořeny našeho spoléhání se na "otcovskou autoritu" hlubší, než jsem si myslel! Každopádně Komunismu nevyčítám všechno, vyčítám mu konkrétně to, že nevychovával lidi k zodpovědnosti. Na druhou stranu, o tom částečně myšlenka Socialismu a Komunismu je - že se stát postará a zajistí jistoty. Takže ono vyčítat mu něco, co byla původně dobrá myšlenka by asi nebylo fér, berte to tedy spíše jako moje konstatování. :)

Po nedávném rozhovoru s rodiči, kteří v komunismu strávili většinu života jsem spíše nabyl dojmu, že problém je na více úrovních, z nichž jsem jednu opomenul: Relativně rychlou výměnu politické scény. Za komunistů fungovaly kontrolní mechanismy na korupci ve vládě, ale tyto mechanismy se podle mého s předochem k demokracii vytratily, zůstalo to pouze na policii. No a protože se změnil systém "postupu nahoru", tak se potom na zodpovědné pozice může dostat "kde kdo", kdo s vedením státu nemá zkušenosti. A pro koho je vlastní zájem nadřazen politice.

0/0
17.5.2012 13:42

škovras

Re: Mám dojem,

Jsem ve věku Vašich rodičů, prožil jsem převážnou část svého života v socialismu. K zodpovědnosti, pracovitosti a poctivosti mne vychovávali rodiče (oba obyčejní dělníci, leč se zdravým selským rozumem).  Politická situace ve výchově nehrála roli. Svého syna, který je stejně jako Vy "Husákovo dítě", jsem taktéž vychovával bez ohledu na režim. A je z něj pracovitý a úspěšný mladý muž, schopný utvořit si svůj vlastní názor a obhájit jej. Jen hlupák řekne, že jeho dítě vychovával režim, proto jeho dítě krade, fetuje, je z něj nemakačenko, natahuje ruku po všelijakých dávkách. Až se budou rodiče věnovat svým dětem, povídat si s nimi, zajímat se o ně, o jejich názor, ukládat jim úkoly a vyžadovat jejich plnění, pak z jejich dětí vyrostou slušní a pracovití lidé a bude šumafuk, jaký režim právě je. Zatím trpíme čecháčkovstvím, chlubíme se švejkovstvím, ale pro většinu Evropy je to spíš smutné a trapné šaškovství.

+1/0
17.5.2012 15:05

Punikator

Re: Mám dojem,

No, máte pravdu, že systém děti nevychovává. Ale systém je prostředí, ve kterém k výchově dochází a tím pádem má vliv na výchovu, přestože jí sám neprovádí. Procentuelně tedy, pokud je národ udržován v prostředí typu "drž hubu a krok", tak děti, na příkladu svých rodičů převezmou tento model chování a budou držet hubu a krok. Jsem rád, že jste hrdý na svého syna a mám z toho upřímnou radost, ale obávám se že většinově máte pravdu, že trpíme tím "čecháčkovstvím" a "švejkovstvím", i když nevím přesně, co si pod těmi pojmy představit.

A jestli jsem to pochopil dobře, tak Vy ani Váš syn tímto netrpíte, takže logicky nejste součástí té většiny, nebo alespoň té většiny, která je vidět a slyšet, nemám pravdu?

Takže ano, máte pravdu, bylo ode mě hloupé říct, že režim někoho vychovává. Nicméně svým působením výchovu ovlivňuje. Není za ní zodpovědný, ale pokud potlačuje spolky jako byl Sokol a Skaut, pokud potlačuje svobodu slova a podnikání, tak deformuje výchovu a předávání hodnot, nebo ne? :)

0/0
17.5.2012 15:22

škovras

Re: Mám dojem,

K Vašemu poslednímu odstavci. Máte pravdu v tom, že spolky, ať už to byli Baráčníci, Sokol Skaut, byly užitečné. Já sám jsem chodil do Sokola cvičit ;-D. Svoboda slova - taky jsem s tím měl problém, když jsem říkal, co si myslím, ale nikdo mne za to z práce nevyhodil. Ale pamatovali si to všichni nadřízení hodně dlouho ;-).  Předávání hodnot - v roce 1989 a dál chtěli téměř všichni bývalí sedláci zpět svá hospodářství. Zřejmě předpokládali, že na nich budou hospodařit jejich děti. Jak to dopadlo ? Děti jdou raději do města dělat do fabriky (příp. na "pracák"), ale na poli dělat nechtějí - tady předávání hodnot velmi utrpělo. Kdyby měly možnost s rodiči budovat grunt, zůstat na venkově by bylo jejich přirozeností.

0/0
17.5.2012 16:52

kaktusak

Re: Mám dojem,

Kdyby ty děti měly možnost budovat grunt, tak většina z nich osobně poznala exekutora a do města by šly stejně. Nedobrovolně.

+1/0
17.5.2012 22:53

kaktusak

Re: Mám dojem,

Za socialismu rozhodně nebyl národ udržován v prostředí typu "drž hubu a krok". Svoboda slova byla potlačována asi tak stejně, jako v současnosti.

+1/0
17.5.2012 22:55

kaktusak

Re: Mám dojem,

Myšlenkou socialismu není ani tak, že se stát postará, jako že bude odstraněno vykořisťování.

+1/0
17.5.2012 22:50

Gašpo_3

Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

poriadne unavujú až štvú. Je totiž neskonale naivný, taká poriadna havlovina.

Jasne, začnime u seba, pretože celé zlo vychádza z nás a podobné krindypindy. Až sa my zlepšíme, naše zlepšenie doľahne aj na vrchnosť, tá sa zastydí a kradnúť prestane. Penbože, ako možete také nezmysly vypúšťať?

Ja napríklad nekradnem a ľudia čo žijú okolo mňa nekradnú tiež. Čo teda máme urobiť?

Pokiaľ je systém nastavený tak, že zvýhodňuje hajzlíkov, títo ho ovládnu, ďalej si ho prisposobia a vačšina národa sa začne chovať podľa tohoto systému. Len malé percento má tak vysoký morálny kredit, že sa nenechá ovplyvniť podmienkami v ktorích žije.

Takže všetky tie kecy o morálke sú o ničom, milý pane. Ľudia sú po tisícročia stále rovnakí. Rovnaké percento hajzlov, rovnaké percento slušných a rovnako najvačšie percento prisposobivých, ktorí sa "v rámci možností nastaveného systému" chovajú tak, aby z toho mali úžitok. Lepšia spoločnosť nie je výsledok zázračného precitnutia, ale lepšie nastaveného systému.

0/0
17.5.2012 11:56

Punikator

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

Já nemám pocit, že je to naivní názor a hned Vám řeknu proč. Máte pravdu v tom, že lepší společnost je otázkou lépe nastaveného systému. Ale ten systém nastavují lidé, kteří na něj mají vliv. Proč tedy konkréty Vy, nekradoucí a zdravě naštvaný se neseberete a nejdete dělat politiku? Proč se vzdáváte možnosti změnit ten systém tak, jak by podle Vás byl lepší?

To je to, o čem mluvím, že každý musí začít sám u sebe a začít se starat o svoje okolí. Nestačí jenom sedět a frustrovaně nadávat, že lidé jsou pořád stejní. Jsou, né že ne. Ale časy se mění a lidé s nimi.

Nečekám tedy, že se vrchnost zastydí a krást přestane, protože to se nestane, jsou to nestydatí zloději, až na světlé výjimky. Čekám, že se z naštvaných lidí jako jste Vy, kteří vědí že to jde i bez zlodějiny, stanou komunálně či politicky činní lidé a půjdou těm co kradou, tvrdě po krku.

Protože pokud to neudělají, tak to na co nadávají, je pouze jejich lenost, či neochota jít měnit politiku k obrazu jejich, k obrazu lepšímu. :)

0/0
17.5.2012 13:14

Gašpo_3

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

Ale systém má ďalekosiahlejšie dosledky než si evidentne predstavujete a trvám na tom, že máte naivný názor. Pozrite konkrétne ja mám prácu, ktorá ma naplňuje i baví a politické ambície nemám. Ale určite je hodne čestných i schopných ľudí, ktorí do politiky šli práve s ideálmi aké popisujete Vy. Čo sa s nimi stalo? Buďto odtiaľ zase utiekli, alebo rezignovali a prisposobili sa. Systém ich zomlel. Stačí pochopiť politickú realitu:

Partaj žije zo sponzorských darov. Tie získa na základe "malých domov" pre svojho sponzora. Takže mať vo svojom vedení niekoho, kto je v úzkom styku s kmotrami je základný predpoklad pre prežitie partaje. Logicky si teda generuje do svojho čela ľudí s "krytím". Tí čestní a poctiví nemajú šancu, sú zastrčení na spodné priečky, alebo vypudení. Ich čestnosť i poctivosť je pre existenciu partaje totiž nebezpečná. Možno občas poslúži ich poctivý ksicht ako maskovacia sieť. Ale partaj smerujú vždy tí, čo sú pre ňu schopní zabezpečiť príjem.

0/0
17.5.2012 14:23

Gašpo_3

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

A dodávam: Šanca že politiku začnú tvarovať ľudia čestní a poctiví nastane len vtedy až sa vyškrtne korupčný článok, ktorý stojí medzi voličom a ním voleným zástupcom. Tým je politická strana. Tá totiž logicky neháji záujmy voliča, ale záujmy svoje. Ona ako inštitúcia chce prežiť a pre svoj život potrebuje peniaze, hodne peňazí. Háji teda záujmy toho, kto jej tie peniaze poskytuje. Poskytuje ich sponzor, ale na základe toho, že mu strana dá príležitosť si ich zarobiť a samozrejme so ziskom. Takže partaj okradne daňového poplatníka, peniaze prihrá sponzorovi a on jej z toho časť odovzdá ako sponzorský dar.

Čo z toho vyplýva?

Systém je nastavený tak, že čestnosť a poctivosť v politike nemá miesto. A nedostane sa tam, pokiaľ nedojde k radikálnej zmene systému. Sposob aký chcete Vy, že k zmene sa dospeje postupnou očistou zvnútra teda logicky fungovať nemože, pretože partaj si dovnútra žiadnych "čističov" nepustí.

0/0
17.5.2012 14:29

Punikator

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

To, co říkáte má svojí logiku. Nicméně jakým způsobem si představujete, že dojde ke změně systému na systém bez politických stran? Ty strany přece, stejně jako nepustí dovnitř "čističe", tak nepřipustí změnu systému tak, aby tato změna byla pro ně likvidační..? Takže jakým způsobem? Revolucí?

0/0
17.5.2012 15:12

Gašpo_3

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

Osobne si myslím, že tento systém položí jeho finančná a ekonomická zložka, pretože je neudržateľná. Potom nastane príležitosť aj na zmenu politickej.;-)

0/0
17.5.2012 15:17

Punikator

Re: Mňa už napríklad názory ako je ten Váš

Ano, ale tu změnu zase budou dělat mocní, co se budou chtít udržet u moci, bohatí, kteří budou (logicky) chtít zůstat bohatí, a Vy i já budeme zase jenom sedět na zadku, kecat a mít svoje pravdy. ;)

Pokud budu mluvit za sebe, tak mě se do politiky nechce právě proto, že jsem znusen tím, co se v ní děje a nechce se mi "špinit si ruce" a být součástí těch svinstev. Také tu není politická strana, které bych se chtěl upsat a podvolit, všechny, do poslední z nich mne zatím pouze zklamávaly.

No a v neposlední řadě, funguji na komunální úrovni, pro lidi ve svém nejbližším okolí jako předseda představenstva bytového družstva a když vidím, jak jsou lidi nedůvěřiví a zlí, jak si sami na sebe hledají špínu a když nic nenajdou, tak si alespoň nějakou vymyslí?

Nechce se mi do toho bahna zabřednout hlouběji, než musím, to říkám otevřeně. Takže diskutuji s lidmi tady i jinde a snažím se utvářet si vlastní názor, vidět věci i jejich očima, kdybych náhodou někdy to politiky šel, abych dobře fungoval.

0/0
17.5.2012 15:29

MacX

Nic nového pod slunce

Mýlíte se, pokud tvrdíte, že za první republiky se nekorumpovalo. Zkuste se na to doptat nějakého historika přes tohle období, někteří tvrdí, že to bylo ještě horší, než dnes.

A, mimochodem, druhá věc: kde jste přišel k tomu, že těch 30 milionů našli u Ratha doma pod podlahou?

+1/0
17.5.2012 11:43

Punikator

Re: Nic nového pod slunce

Nepsal jsem, že se za první republiky nekorumpovalo. Psal jsem, že se korupce tehdy tvrdě trestala. Možná právě proto tvrdě, protože to bylo horší než dnes, v tom máte asi pravdu, i když nakolik, to bohužel neposoudím, nejsem historik. :)

Co se týče druhé věci: To, že se našlo 30 milionů u Ratha doma pod podlahou jste psal Vy, né já. ;) Já jsem psal, že se našlo X milionů u něj doma. Pokud tedy mám tipnout, odkud jste Vy přišel na tuto myšlenku, tak si tipuji zde: http://zpravy.idnes.cz/domovni-prohlidka-rath-tricet-milionu-dh3-/domaci.aspx?c=A120516_082821_domaci_jw

0/0
17.5.2012 13:06



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.