Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turnikety v MHD

Právě jsem shlédl video odpůrců turniketů v pražské MHD, tedy konkrétně v metru. Protože znám turnikety pražského metra ze svého mládí a principielně mi nevadí, věnoval jsem krátkou myšlenku tomuto tématu, abych si mohl vytvořit vlastní názor, zdali turnikety ano, či ne.

www.metroweb.cz

Mé první kroky vedly na „tetu Wiki“ v anglickém jazyce, abych načerpal potřebné znalosti problematiky, protože zde příliš informací není, přišel ke slovu strejda Google. Cestou jsem narazil na www.metroweb.cz, kde je celá řada zajímavých fotografií a příběhů z historie metra, včetně fotografií které jsem nikdy neviděl, týkající se třeba povodní, nebo historie pražského metra. Hledal jsem, kolik lidí se přepraví na „mé domácí“ trase C za hodinu lidí, abych si byl schopen jen tak od boku spočítat zátěž turniketů ve špičce. Podle Wikipedie (http://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Praze) je to cca 26900 osob za hodinu při 20 stanicích, tedy 1345 lidí za hodinu v každé stanici. Což znamená 22,4 lidí každou minutu. Ve studii Dopravního podniku se píše, že jeden turniket obslouží 40 – 60 lidí za minutu. Protože pochybuji, že průchod turniketem bude trvat každému člověku vteřinu, opustím číslo 60 a budu se držet 40 lidí za minutu. Pokud tedy budou umístěny v každé stanici 4 turnikety, znamená to kapacitu 160 lidí za minutu a tato kapacita bude „naplňována“ 22,4 lidmi. Ovšem průměrně. Na exponovaných stanicích typu Muzeum a I.P.Pavlova tak tato čísla budou výrazně vyšší, i když kapacitu 160 lidí za minutu nenaplní, ani když přidám „pesimistův pohled“ +100 procent. S frontami by tedy problém být neměl, alespoň podle mého laického odhadu.

Ovšem testy turniketů jistě probíhaly na lidech "znalých problematiky". Už vidím jak takovým turniketem projde 40 - 60 seniorů za minutu, nebo cizinců či tuzemských turistů, kteří nejsou znalí prostředí a nepřicházejí s turnikety denně do styku. Počítal někdo se psy? S lyžemi a jízdními koly, s kočárky? S handicapovanými nejen tělesně, ale i duševně? Nebo jsou to "třísky", dle úsloví "když se kácí les, tak lítají třísky"?

Problém spatřuji ve dvou věcech. První z nich je krizový scénář paniky. Požár vozu, bombový útok, co já vím. Lidi budou chtít VEN. A to tak, že fofrem a „nespořádaně“. Dovedete si představit, co se bude dít při „cezení davu přes východové turnikety“? Už samotná panika je smrtelným nebezpečím, pokud ještě nebude umožněn hladký únik lidí ven, bude to katalyzátor průšvihu a zbytečných zranění a úmrtí.

Druhý problém spatřuji v jistém technologickém kroku zpět. Pokud pominu, že se budu cítit jako dobytek pro nějž byly turnikety původně vynalezeny, tak nyní třeba velmi vítám možnost zakoupení jízdenky přes mobil. Nejezdím MHD tak často, aby se mi časová „lítačka“ vyplatila a nesnáším „papírky po kapsách“, čili i papírové jízdenky. Kupovat jízdenku přes mobil je podle mne krok správným směrem, je to pohodlné a efektivní, navíc to dá mobilu další smysl.

Zajímalo by mne, jak mají tento aspekt mozky projektu vyřešen. Těžko budu přikládat displej mobilu na nějakou čtečku, navíc pokud kupuji lístek nejen sobě, ale i příležitostné návštěvě nebo ženě, která si nechce zlomit nehet přehrabováním v kabelce, tak jí těžko budu házet mobil přes turniket, aby si „načetla svůj lístek“. Nejenom že bych tak riskoval zlomení jejího nehtu, což by byla samozřejmě MOJE vina... (úsměv) ...ale zároveň odmítám pasovat svůj drahý a vymazlený mobil do role tenisáku, který je zvyklý na prudký kontakt se zemí.

Na druhou stranu chápu, že DP má eminentní zájem o eliminaci černých pasažérů a dalších „nevábných živlů“ v prostorách metra. Zkusím se ale vžít do kůže obou rizikových skupin. Jako černý pasažér udělám elegantní přeskok turniketu s odbočkou vlevo, případně podsmyk v hlubokém záklonu a následným vítězným gestem, jaké známe od našich fotbalistů. Dobře, budu mít svůj „ksicht na kameře“. A co dál? Bude mne někdo lovit? Pořádat divoké honičky lesem platících a následně mne lapí a za přítlaku obličeje k zemi spoutá a odvede na služebnu? Pochybuji, když chce DP přesunout revizory do autobusů a tramvají. Pochybuji, když se jedná o „soukromou organizaci“, která nemá právo zatýkat a omezovat osobní svobodu. Takže budou u turniketů hlídkovat policisté? Třeba ano, ale i tohle mi přijde z říše snů. Policie zde není, aby dělala „babysitting“ pro soukromé organizace.

Vylétám tedy z kůže černého pasažéra a štítivě přistávám v kůži a hadrech bezdomovce. Nikoli však slušného bezdomovce, který nedělá problémy a snaží se se svým životem něco dělat a přestože je chudě oblečen, není proč se ho štítit. Má záplatované, ale čisté šaty... Ne. Přistanu v kůži alkoholického, sociálně vyloučeného hovada, jehož jeho šikmá plocha vykutálela ze společnosti a který žije na hraně nebytí. Venku je zima a lezavo, na klimatizačních výdechách obchodních center plno, takže polknu hořkou slinu a za peníze původně určené na pivo si kupuji lístek do metra a jdu se uklidit „do tepla“. Turniketem projdu, lidé se sice drží v pachově uctivé vzdálenosti, ale žádné problémy se vstupem nemám. Sednu si v klidu na lavičku a zde v polospánku strávím odpoledne a večera. Až v hluboké noci mne probudí informační hlášení, že se prostory metra uzavírají a já jsem konfrontován s turniketem na výstupu. Bude po mě tento turniket chtít jízdenku, aby ověřil jakou dobu jsem strávil v prostorách metra? Pokud ne, odcházím čerstvě odpočat do poklidné noci. Pokud ano, co mi hrozí? Pokuta? Nemám peníze. Exekuce? Nemám majetek. Držet mne tu nemůžou a jak (se) tak cítím, ani nechtějí. Takže mne vyrazí zase ven, maximálně s mezipřistáním na policejní služebně. Alespoň mi bude teplo o pár minut déle. Cvak, a opouštím tělo tohoto „živlu“, abych pokračoval zbytek noci v pokusech o duševní hygienu a snažil se zapomenout na ten esotericky hororový zážitek.

Takže resumé – turnikety možná připomenou zapomnětlivcům, že jedou bez úhrady. Sportovním černým pasažérům, tedy těm, co jezdí na černo „ze sportu“ v takovém počínání dle mého nezabrání. Stejně tak jako nezabrání „živlům“ v přístupu do prostor metra.

Tedy na počínání menšinové skupiny obyvatel doplatí většina platících omezeným komfortem cestování. A to minimálně na pět let, než se tato investice alespoň „zaplatí“. Z pohledu hesla „náš zákazník, náš pán“ se tak stávám v podstatě dojnou kravou, kterou právě morálně lískli přes cecíky a to se mi pochopitelně moc nelíbí. Tedy ne, že by v DP visel na nástěnce můj portrét v sekci „naši nejlepší“, jak jsem již uvedl, MHD zase tak často necestuji, a nejsem tedy pravidelným přispěvatelem fanklubu, ale jde mi o princip.

Pokud bych zde tedy měl navrhnout nějaké řešení a pouze nekritizoval, tak navrhuji Dopravnímu podniku toto:

- Buď nechte MHD tak jak je, a hledejte další možnosti jak eliminovat to, co Vás pálí, aniž byste řešením pálili nás, Vaše platící cestující.

- Nebo třeba zaveďte plošnou daň za MHD, tedy aby všichni „jezdili zadarmo“ a zároveň byli všichni platícími. Část peněz můžete získat z turistického ruchu, část z daní Pražanů. Sice to nebude „spravedlivé“, ale na druhou stranu tím nepřímo podpoříte tlumení automobilového provozu v Praze, protože „proč bych jezdil autem, když si stejně platím MHD z daní“. A kdo na to má, tak ať si tím autem jezdí, že jo... :) Černé pasažéry tak eliminujete stoprocentně a bez výjimky a uvolněná pracovní síla revizorů se může začít zabývat detekcí „živlů“, narkomanů a dalších „e-a-ných“ lidí. Případně je můžete propustit a ušetřit tak na mzdových nákladech. Spíše bych ale využil toho, že to jsou lidé kteří chtějí pracovat a umí jednat s lidmi a mohli by třeba poskytovat turistům informace, nebo dělat něco jiného, pozitivního ve vztahu DP k cestujícím.

Jako Pražanovi by mi nevadila nějaká rozumná paušální částka na provoz MHD, přestože jí tolik nevyužívám. MHD považuji za intergální součást metropole a benefit života v metropoli. Tato částka by mohla být rozumná z toho principu, že by se na ní účastnilo výrazně víc lidí, než je současně platících. Cena jízdného by tedy mohla být z mého laického pohledu výrazně nižší. A ano, museli by se chytří lidé zamyslet, jak takovou daň aplikovat, na základě jakých kritérií volit plátce, kde jí vybírat a v jaké výši a tak podobně. Také by bylo potřeba podchytit systém zpětné kontroly, tedy aby „DP nežral“ moc peněz a choval se ekonomicky, ne "rozežraně". Ale tím se zde již zabývat nebudu, jednak na to nemám „v bedně civky“ a jednak už je tenhle blog ZASE moc dlouhý. O:-)

Autor: Puník Reichel | čtvrtek 20.5.2010 18:00 | karma článku: 12,18 | přečteno: 1479x
  • Další články autora

Puník Reichel

Moje poznámky k EET a kontrolním hlášení

Jako živnostník sleduji argumentaci obou stran pro i proti a přijde mi, že "proti" nejsou příliš jasně artikulované. Zároveň jako živnostník vím, že kontrola (čehokoliv) je důležitá a nepříjemná, ale bez ní to nejde.

4.2.2016 v 17:35 | Karma: 11,89 | Přečteno: 899x | Diskuse| Ostatní

Puník Reichel

Návod ke čtení "Je suis dobroser a tohle je mein kampf"

Toto je "reakce na reakci" kolegy Vladimíra Kroupy a zároveň veřejné vysvětlení toho, co v blogu "Je suis dobroser a tohle je mein kampf" vlastně je a co v něm vlastně není.

16.1.2016 v 12:50 | Karma: 12,14 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Ostatní

Puník Reichel

Je suis dobroser a tohle je mein kampf

Začetl jsem se po delší době do příspěvků a názorů lidí v diskuzích pod různými články, a donutilo mne to se zamyslet nad tím, kde vlastně stojím já a můj národ. Jsem ten, co sere dobro a tohle je můj boj.

14.1.2016 v 23:24 | Karma: 18,76 | Přečteno: 1237x | Diskuse| Společnost

Puník Reichel

Omlouvám se, že jsem člověk

(Pozor, drastické fotky!) Snažím se denně sledovat dění kolem migrantů v Evropě. Snažím se mít střízlivý názor na věc, neměl jsem vyhraněný názor na pomoc uprchlíkům. Ovšem začínám najíždět na jiný režim.

4.9.2015 v 10:22 | Karma: 23,72 | Přečteno: 4259x | Diskuse| Ostatní

Puník Reichel

Můj strach z utečenců

Mí přátelé, mojí ženu nevyjímaje, se mě ptají, jaký mám názor na utečence. Odpovídám jim, že „komplikovaný“, protože v očekávaném rámci času, který na odpověď mám, bych jí nebyl schopen poskytnout v plné šíři.

21.6.2015 v 12:32 | Karma: 20,40 | Přečteno: 1225x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2457x
Husákovo dítě, chorobnej optimista, příležitostnej salámista, bejvalej metalista, někdy divnej, určitě jinej, ale vždycky svůj. Živím se jako server administrátor, bavím se jako fotograf, výletník, komentátor a šašek.

Seznam rubrik